Kdy vypukne válka?

Kdy vypukne válka?

Autor: Piotr M. Majewski

1938. Studie o krizi.

Kniha Kdy vypukne válka nabízí detailní popis vybraných událostí roku 1938 od ledna do října, které předcházely mnichovskému diktátu. Rozhodnutí, jež tehdy byla přijata, měla dalekosáhlé důsledky. Autor se zaobírá zákulisními intrikami, podrobně rekonstruuje diplomatickou síť vazeb, charakterizuje hlavní aktéry, kteří měli větší či menší podíl na průběhu těchto událostí a přijatých rozhodnutích. Knihu lze číst jako politický thriller, přestože vůbec neztrácí svůj vědecký charakter. Autor vychází z bohatých archivních pramenů, memoárů a knih, u čtenářů vyvolává dojem, že jsou přímými svědky popisovaných situací. Kniha se v květnu 2020 dostala do užší nominace na cenu Nike, prestižní polské literární ocenění.

Autor Piotr M. Majewski (1972) je polský historik zabývající se dějinami střední Evropy, Československa, zvlátě česko-německých vztahů v 19. a 20. století. Pracuje na Historické fakultě Varšavské univerzity. V letechh 2009-2017 byl zástupcem ředitele Muzea 2. světové války v Gdaňsku.

Vydalo nakladatelství Academia v roce 2022

Brožovaná vazba, 484 stran

ISBN 978-80-200-3290-4

Cena 585 Kč

Ukázka z knihy v PDF je ZDE.

Zítřek patří statečným

Zítřek patří statečným

Autor: Susan Travers

Strhující vzpomínky jediné ženy, která kdy oficiálně sloužila ve francouzské cizinecké legii.

Nezdolná Angličanka Susan Traversová vedla roku 1942 dva tisíce mužů při jednom z největších vojenských činů druhé světové války – legendárním prolomení Rommelova obklíčení Bir Hakeimu v libyjské poušti. Byla oslavována jako hrdinka, získala vojenskou medaili i Řád čestné legie. Její příběh je nejen svědectvím výjimečné odvahy tváří v tvář zdrcující přesile, ale také vyprávěním o epickém milostném vztahu, který se odehrál na pozadí války.

Bylo to brzy na jaře roku 1942, kdy pod nemilosrdně pálícím sluncem libyjské pouště začínalo vrcholit slavné obléhání Bir Hakeimu. Generál Koenig, velitel Svobodných Francouzů a francouzské Cizinecké legie v severní Africe, a jeho jednotky, čítající dva tisíce mužů, byli po patnáct dní a nocí obklíčeni německými jednotkami Afrika Korpsu pod vedením generála Rommela. Čelili početní přesile deseti ku jedné a neustávajícím náletům štuk a německých bombardérů Heikel a zdálo se, že jejich osud je zpečetěn. Avšak navzdory tomu, že jejich situace byla navenek beznadějná, rozhodli se odmítnout požadavek kapitulace, který k nim generál Rommel, známý jako Pouštní liška, vznesl. Namísto toho Francouzi jedné bezměsíčné noci podnikli odvážný a sebevražedný pokus proniknout přímo německými liniemi a vybojovat si svobodu. V čele jejich řad byla žena, Susan Traversová.

Tento příběh mapuje neobyčejný život Susan Traversové od dětství v privilegovaném prostředí v Anglii přes léta dospívání plná mladistvého vzdoru a večírků v elegantní společnosti meziválečné Evropy až ke spontánnímu rozhodnutí vstoupit na počátku druhé světové války do jednotek Svobodných Francouzů. S nimi se zúčastnila severoafrického tažení a po válce sloužila v Cizinecké legii jako řadový důstojník – coby jediná žena v historii, jíž se to podařilo – a prožila tolik dobrodružství, vášně, utrpení a odvahy, že by to vystačilo na sto životů.

Toto je její příběh, jejími vlastními slovy. Je to příběh mimořádné statečnosti tváří v tvář nepředstavitelně nepříznivým okolnostem a zároveň příběh hluboké lásky odehrávající se na pozadí války, v němž jeho hrdinka riskovala všechno pro zemi a pro muže, kterého milovala.

Autorka Susan Travers (1909–2003) se narodila v Londýně a během dospívání se s rodiči přestěhovala do jižní Francie. Když vypukla druhá světová válka, vstoupila jako ošetřovatelka do řad francouzského Červeného kříže a s jednotkami Svobodných Francouzů se účastnila aktivní služby nejprve ve Finsku a později v Africe a v Evropě. Byla vyznamenána Válečnou medailí a Řádem Čestné legie. Konec života prožila nedaleko Paříže.

Vydalo nakladatelství Mladá fronta

Datum vydání 22.09.2022

Z angličtiny přeložila Irmgard Kolinská

Pavná vazba, 344 stran

Formát 145 x 205

EAN 9788020460479

Doporučená cena 399 Kč

Krátké dějiny antisemitismu

Krátké dějiny antisemitismu

Autor: Peter Schäfer

Kde se zrodila nenávist k Židům a proč se pořád vrací.

Tři kontinenty a více než dva tisíce let dějin obsáhne kniha Krátké dějiny antisemitismu. Světově uznávaný judaista Peter Schäfer ukazuje, že mnohé antisemitské legendy jako lidské oběti pro židovského boha nebo představa o židovské podlosti a vychytralosti jsou takto staré. Předkládá náboženské, kulturní, národní a sociální souvislosti antisemitismu od řecko-římského starověku až po současnost. Knihu v překladu Vlasty Reittererové vydává Paseka.

V běžném povědomí se má za to, že zhoubný antisemitismus zrodila nacionalisticky vypjatá forma národních hnutí 19. století. Peter Schäfer na základě dějinného přehledu dokládá, že stereotypy, s nimiž je antisemitismus dodnes spojován, mají původ už v pradávné minulosti.

Podle překladatelky Vlasta Reittererové se kniha čte jedním dechem. „Přes rozsáhlé časové vymezení se Schäferovi daří srozumitelnou a čtivou formou postihnout zásadní dějinné momenty, které ve vztahu k židovství sehrály klíčovou roli. Jedná se o stručnou, avšak obsahově bohatou syntézu.“

Od antiky po osvícenství

Schäfer vypráví, jak se antisemitské stereotypy šířily již od antiky, jak vedly k pronásledování, ničení a zabíjení a jsou živé i po šoa. Již v předkřesťanské době se objevovala nenávist vůči Židům, ale Nový zákon této nenávisti poskytl živnou půdu v podobě legend: Pavel zaútočil na tradiční židovství, Matouš se zaměřil na vinu všeho židovského lidu a Jan vykreslil Židy jako syny temnoty.

Schäfer připomíná například středověké pálení talmudu v Paříži a motiv židovské svině, Lutherovu nenávist a výzvu ke zničení Židů v novověku, společensky akceptovaný antisemitismus v době osvícenství. Z předpeklí Výmarské republiky přes třetí říši se dostává k současnému islámskému antisemitismu i k tomu, jak dědictví antisemitismu souvisí s novým nástupem pravicových ideologií.

Co je to ten antisemitismus?

Reittererová podotýká, že závěr knihy je pro autora osobní. „Peter Schäfer jej věnuje otázce hnutí BDS (Boycott, Divestment and Sanctions Movement), jehož cílem je hospodářsky a politicky izolovat Izrael. V důsledku diskuse kolem BDS byl nucen odstoupit z funkce ředitele Židovského muzea v Berlíně,“ vysvětluje překladatelka. Podle ní se Schäfer vymezuje vůči tvrzení, že jakákoli kritika politiky státu Izrael je antisemitská, zároveň se podle něj antisemitskou stává tehdy, kdy je spolu se Státem Izrael zároveň napadeno židovstvo jako takové a oživují a uplatňují se staré stereotypy.

K aktuálnímu kontextu knihy Reittererová připomíná také nedávnou debatu kolem uměleckého festivalu a výstavy soudobého umění Documenta 15 v Kasselu. „V souvislosti s ní prohlásil izraelský sociolog Nathan Sznaider, že za problém dnešního Německa považuje, že pojmem antisemitismus každý myslí něco jiného. Radikalizaci přinesla také pandemie, naprosto iracionálním a nepřijatelným přirovnáváním protipandemických opatření k protižidovským nařízením nacionálního socialismu,“ říká Reittererová.

Peter Schäfer (1943) je světově uznávaný judaista a autor mnoha historických publikací. Učil mj. na Freie Universität Berlin a na Princeton University. Byl ředitelem Židovského muzea v Berlíně. Za svou vědeckou a publikační práci získal řadu cen a vyznamenání.

Přeložila Vlasta Reittererová

392 stran, vázaná, 469 korun

Velká kniha rytířských dovedností

Velká kniha rytířských dovedností

Autor: Paulus Hector Mair

Dlouhý meč

Autor Paulus Hector Mair je známý jako autor největšího díla o rytířském umění v dějinách Evropy. Popravený jako zloděj za zpronevěru peněz z městské kasy, odkud údajně bral peníze na své velkolepé projekty. Podrobnější výzkum však poodhalil mnohem více z díla a života tohoto velikána renesančního šermu.

Poprvé v českém jazyce přináší nakladatel čtenářům možnost studovat přímo z pera Pauluse Hectora Maira, neboť tato kniha je především překladem jeho díla Opus Amplissimum de Arte Athletica z roku 1540. Jedná se o kompilát všech folií o šermu dlouhým mečem z obou traktátů, drážďanského i vídeňského. Překlad je doplněn aparátem vysvětlivek, které podrobně osvětlují nuance a odlišnosti původní tajné šermířské terminologie.

Vše ve stylu původního rukopisu s berevnými ilustracemi Jörga Breua mladšího. O překlad z originálu se zasloužil Petr v. Taffelber ve spolupráci s augsburským historikem Maximilianem Powikem, který se otázkou díla a odkazu P. H. Maira zabývá řadu let.

České vydání (c) Guildam Gladiatorum s.r.o., 2020

Pojednání o šermu

Pojednání o šermu