V oblacích

V oblacích

Autor: Jaroslav Velc

"Jedinečná monografie malíře, který významně ovlivnil svět plastikového modelářství."

Ilustrátor Jaroslav Velc patří ke světové špičce v oblasti leteckých obrazů a box artu – ilustrací na obaly plastikových modelů letadel. Jeho tvorbu obdivují celé generace leteckých modelářů, ale i čtenáři časopisu ABC. Obsáhlá monografie prezentuje téměř kompletní Velcovu tvorbu, ale najdete v ní ještě mnohem víc.

V rozhovoru se svým velkým obdivovatelem, publicistou a spisovatelem Ondřejem Neffem, malíř zavzpomíná na počátky své tvorby. Povypráví o své mnohaleté fascinaci letectvím, objasní, jaká jsou specifika malby strojů i to, jak se mu s jeho obrazy podařilo proniknout do světa. Prozradí také zajímavé detaily a perličky spojené s prací na jednotlivých obrazech.

Knihu doplňují zasvěcené doslovy Velcových kolegů – malíře Vlastimila Suchého a Zdeňka Šebesty, několikanásobného mistra České republiky v plastikovém modelářství.

Dne 06. 10. 2022 vydalo nakladatelství FRAGMENT

Formát 284 x 255 mm

Počet stran 400

Hmotnost 2,276 kg

EAN 9788025360101

Doporučená cena 2 199 Kč

Nikolaj Kelin: Paměti donského kozáka a českého lékaře

Unikátní vzpomínky lékaře, básníka a Kozáka Nikolaje Kelina.

Nostalgické ohlédnutí za dětstvím stráveným v donských stepích. Niterné osobní svědectví mladého důstojníka dělostřelectva, který zakusil těžkosti první světové války a fatální následky bolševické revoluce, občanskou válku, vynucenou emigraci a odchod od rodiny i z milované vlasti.
Represím nově nastoleného režimu Kelin unikl jen o vlásek. Na počátku 20. let totiž v rámci Ruské pomocné akce odcestoval do Československa, kde vystudoval lékařskou fakultu a začal působit jako obvodní lékař. Ani zde k němu ale osud nebyl vždy přívětivý. Čelit musel německé okupaci, příjezdu rudoarmějců, opakovanému věznění a krutým výslechům SMERŠe. I přes život, který si pro sebe, svou manželku i děti vybudoval, kozácká houževnatost a touha po vřelé náruči rodného Donu jeho srdce nikdy neopustily.
Jeho memoáry vyšly v ruštině kompletně až v roce 2021. Předtím byly vydány jen v redukované podobě, kde byly vypuštěny pasáže popisující zvěrstva Rudé armády. Do češtiny je pro svá vnoučata začal překládat autorův syn Alexej Kelin. Knihu doprovázejí autentické fotografie.

Vychází 16. listopadu 2022 v nakladatelství JOTA
ISBN: 978-80-7689-005-3, EAN: 9788076890053
pevná vazba s přebalem / 520 stran / doporučená cena: 598 Kč
Přeložil: Alexej Kelin
Básně přeložil: Milan Daněk
Databáze knih:
Ukázka z knihy:

MUDr. Nikolaj Andrejevič Kelin (1896–1970) se narodil v ruské vesnici Kletská do rodiny donských Kozáků. Po absolvování reálného gymnázia studoval na Císařském lesnickém institutu v Petrohradu. Studium ale přerušila 1. světová válka. V letech 1918-1920 bojoval v řadách donské armády proti bolševikům. Poté byl spolu s dalšími Kozáky evakuován z Krymu do uprchlického tábora na ostrově Limnos a později do Konstantinopole. Zažil bídu a hlad, přesto tvrdě pracoval a doufal, že se jednou vrátí k milované medicíně. Díky programu Ruské pomocné akce mohl odcestovat do Prahy a zde vystudovat lékařskou fakultu. Jako lékař působil v Hradci Králové, Hořepníku a Želivě. Během 2. sv. války ho vyslýchalo německé gestapo, po válce jej věznil sovětský SMERŠ. I přes všechna příkoří se ale po celý život věnoval léčbě lidí a budování zázemí pro vlastní rodinu. Kelin byl také vášnivý básník, jeho verše vydal ve dvou sbornících spolek Kozácká literární rodina v Praze v letech 1937 a 1939. V 60. a 70. letech byly jeho verše publikovány v Paříži pod pseudonymem Kuzněcov.

***

Alexej Kelin (* 1942) je synem Nikolaje Kelina a Olgy, rozené Dudové, narozené českým emigrantům na Ukrajině. Po „vylepšování kádrového profilu“ v kovárně a Elektromontážních závodech v Bratislavě studoval na FEL ČVUT. Pracoval ve Výzkumném ústavu telekomunikací a v Dálkovém telekomunikačním uzlu Praha. Od roku 1968 byl pod dohledem StB, nesměl vykonávat původní profesi, a pracoval jako požární technik. Od roku 1969 byl členem exilové organizace NTS a podílel se na pašování zakázané literatury do SSSR. Po roce 1989 působil Českých radiokomunikacích. V roce 2001 spoluzaložil o.s. Ruská tradice a stal se členem redakční rady časopisu Ruské slovo. V letech 2002–2007 a 2014–2018 byl členem Rady vlády ČR pro národnostní menšiny. V roce 2008 byl zvolen předsedou Koordinační rady ruských krajanů v ČR, z níž v roce 2010 odstoupil pro nesouhlas s politikou Ministerstva zahraničí RF. Od roku 2018 je atamanem Vševelikého vojska donského v zahraničí – exilové republiky donských Kozáků. Publikoval řadu historických studií k dějinám ruských exulantů v Československu a je spoluautorem dvoudílných Dějin Ruska 20. století (2014). Je laureátem Ceny Rudolfa Medka.

Kdy vypukne válka?

Kdy vypukne válka?

Autor: Piotr M. Majewski

1938. Studie o krizi.

Kniha Kdy vypukne válka nabízí detailní popis vybraných událostí roku 1938 od ledna do října, které předcházely mnichovskému diktátu. Rozhodnutí, jež tehdy byla přijata, měla dalekosáhlé důsledky. Autor se zaobírá zákulisními intrikami, podrobně rekonstruuje diplomatickou síť vazeb, charakterizuje hlavní aktéry, kteří měli větší či menší podíl na průběhu těchto událostí a přijatých rozhodnutích. Knihu lze číst jako politický thriller, přestože vůbec neztrácí svůj vědecký charakter. Autor vychází z bohatých archivních pramenů, memoárů a knih, u čtenářů vyvolává dojem, že jsou přímými svědky popisovaných situací. Kniha se v květnu 2020 dostala do užší nominace na cenu Nike, prestižní polské literární ocenění.

Autor Piotr M. Majewski (1972) je polský historik zabývající se dějinami střední Evropy, Československa, zvlátě česko-německých vztahů v 19. a 20. století. Pracuje na Historické fakultě Varšavské univerzity. V letechh 2009-2017 byl zástupcem ředitele Muzea 2. světové války v Gdaňsku.

Vydalo nakladatelství Academia v roce 2022

Brožovaná vazba, 484 stran

ISBN 978-80-200-3290-4

Cena 585 Kč

Ukázka z knihy v PDF je ZDE.

Zítřek patří statečným

Zítřek patří statečným

Autor: Susan Travers

Strhující vzpomínky jediné ženy, která kdy oficiálně sloužila ve francouzské cizinecké legii.

Nezdolná Angličanka Susan Traversová vedla roku 1942 dva tisíce mužů při jednom z největších vojenských činů druhé světové války – legendárním prolomení Rommelova obklíčení Bir Hakeimu v libyjské poušti. Byla oslavována jako hrdinka, získala vojenskou medaili i Řád čestné legie. Její příběh je nejen svědectvím výjimečné odvahy tváří v tvář zdrcující přesile, ale také vyprávěním o epickém milostném vztahu, který se odehrál na pozadí války.

Bylo to brzy na jaře roku 1942, kdy pod nemilosrdně pálícím sluncem libyjské pouště začínalo vrcholit slavné obléhání Bir Hakeimu. Generál Koenig, velitel Svobodných Francouzů a francouzské Cizinecké legie v severní Africe, a jeho jednotky, čítající dva tisíce mužů, byli po patnáct dní a nocí obklíčeni německými jednotkami Afrika Korpsu pod vedením generála Rommela. Čelili početní přesile deseti ku jedné a neustávajícím náletům štuk a německých bombardérů Heikel a zdálo se, že jejich osud je zpečetěn. Avšak navzdory tomu, že jejich situace byla navenek beznadějná, rozhodli se odmítnout požadavek kapitulace, který k nim generál Rommel, známý jako Pouštní liška, vznesl. Namísto toho Francouzi jedné bezměsíčné noci podnikli odvážný a sebevražedný pokus proniknout přímo německými liniemi a vybojovat si svobodu. V čele jejich řad byla žena, Susan Traversová.

Tento příběh mapuje neobyčejný život Susan Traversové od dětství v privilegovaném prostředí v Anglii přes léta dospívání plná mladistvého vzdoru a večírků v elegantní společnosti meziválečné Evropy až ke spontánnímu rozhodnutí vstoupit na počátku druhé světové války do jednotek Svobodných Francouzů. S nimi se zúčastnila severoafrického tažení a po válce sloužila v Cizinecké legii jako řadový důstojník – coby jediná žena v historii, jíž se to podařilo – a prožila tolik dobrodružství, vášně, utrpení a odvahy, že by to vystačilo na sto životů.

Toto je její příběh, jejími vlastními slovy. Je to příběh mimořádné statečnosti tváří v tvář nepředstavitelně nepříznivým okolnostem a zároveň příběh hluboké lásky odehrávající se na pozadí války, v němž jeho hrdinka riskovala všechno pro zemi a pro muže, kterého milovala.

Autorka Susan Travers (1909–2003) se narodila v Londýně a během dospívání se s rodiči přestěhovala do jižní Francie. Když vypukla druhá světová válka, vstoupila jako ošetřovatelka do řad francouzského Červeného kříže a s jednotkami Svobodných Francouzů se účastnila aktivní služby nejprve ve Finsku a později v Africe a v Evropě. Byla vyznamenána Válečnou medailí a Řádem Čestné legie. Konec života prožila nedaleko Paříže.

Vydalo nakladatelství Mladá fronta

Datum vydání 22.09.2022

Z angličtiny přeložila Irmgard Kolinská

Pavná vazba, 344 stran

Formát 145 x 205

EAN 9788020460479

Doporučená cena 399 Kč

Krátké dějiny antisemitismu

Krátké dějiny antisemitismu

Autor: Peter Schäfer

Kde se zrodila nenávist k Židům a proč se pořád vrací.

Tři kontinenty a více než dva tisíce let dějin obsáhne kniha Krátké dějiny antisemitismu. Světově uznávaný judaista Peter Schäfer ukazuje, že mnohé antisemitské legendy jako lidské oběti pro židovského boha nebo představa o židovské podlosti a vychytralosti jsou takto staré. Předkládá náboženské, kulturní, národní a sociální souvislosti antisemitismu od řecko-římského starověku až po současnost. Knihu v překladu Vlasty Reittererové vydává Paseka.

V běžném povědomí se má za to, že zhoubný antisemitismus zrodila nacionalisticky vypjatá forma národních hnutí 19. století. Peter Schäfer na základě dějinného přehledu dokládá, že stereotypy, s nimiž je antisemitismus dodnes spojován, mají původ už v pradávné minulosti.

Podle překladatelky Vlasta Reittererové se kniha čte jedním dechem. „Přes rozsáhlé časové vymezení se Schäferovi daří srozumitelnou a čtivou formou postihnout zásadní dějinné momenty, které ve vztahu k židovství sehrály klíčovou roli. Jedná se o stručnou, avšak obsahově bohatou syntézu.“

Od antiky po osvícenství

Schäfer vypráví, jak se antisemitské stereotypy šířily již od antiky, jak vedly k pronásledování, ničení a zabíjení a jsou živé i po šoa. Již v předkřesťanské době se objevovala nenávist vůči Židům, ale Nový zákon této nenávisti poskytl živnou půdu v podobě legend: Pavel zaútočil na tradiční židovství, Matouš se zaměřil na vinu všeho židovského lidu a Jan vykreslil Židy jako syny temnoty.

Schäfer připomíná například středověké pálení talmudu v Paříži a motiv židovské svině, Lutherovu nenávist a výzvu ke zničení Židů v novověku, společensky akceptovaný antisemitismus v době osvícenství. Z předpeklí Výmarské republiky přes třetí říši se dostává k současnému islámskému antisemitismu i k tomu, jak dědictví antisemitismu souvisí s novým nástupem pravicových ideologií.

Co je to ten antisemitismus?

Reittererová podotýká, že závěr knihy je pro autora osobní. „Peter Schäfer jej věnuje otázce hnutí BDS (Boycott, Divestment and Sanctions Movement), jehož cílem je hospodářsky a politicky izolovat Izrael. V důsledku diskuse kolem BDS byl nucen odstoupit z funkce ředitele Židovského muzea v Berlíně,“ vysvětluje překladatelka. Podle ní se Schäfer vymezuje vůči tvrzení, že jakákoli kritika politiky státu Izrael je antisemitská, zároveň se podle něj antisemitskou stává tehdy, kdy je spolu se Státem Izrael zároveň napadeno židovstvo jako takové a oživují a uplatňují se staré stereotypy.

K aktuálnímu kontextu knihy Reittererová připomíná také nedávnou debatu kolem uměleckého festivalu a výstavy soudobého umění Documenta 15 v Kasselu. „V souvislosti s ní prohlásil izraelský sociolog Nathan Sznaider, že za problém dnešního Německa považuje, že pojmem antisemitismus každý myslí něco jiného. Radikalizaci přinesla také pandemie, naprosto iracionálním a nepřijatelným přirovnáváním protipandemických opatření k protižidovským nařízením nacionálního socialismu,“ říká Reittererová.

Peter Schäfer (1943) je světově uznávaný judaista a autor mnoha historických publikací. Učil mj. na Freie Universität Berlin a na Princeton University. Byl ředitelem Židovského muzea v Berlíně. Za svou vědeckou a publikační práci získal řadu cen a vyznamenání.

Přeložila Vlasta Reittererová

392 stran, vázaná, 469 korun

Velká kniha rytířských dovedností

Velká kniha rytířských dovedností

Autor: Paulus Hector Mair

Dlouhý meč

Autor Paulus Hector Mair je známý jako autor největšího díla o rytířském umění v dějinách Evropy. Popravený jako zloděj za zpronevěru peněz z městské kasy, odkud údajně bral peníze na své velkolepé projekty. Podrobnější výzkum však poodhalil mnohem více z díla a života tohoto velikána renesančního šermu.

Poprvé v českém jazyce přináší nakladatel čtenářům možnost studovat přímo z pera Pauluse Hectora Maira, neboť tato kniha je především překladem jeho díla Opus Amplissimum de Arte Athletica z roku 1540. Jedná se o kompilát všech folií o šermu dlouhým mečem z obou traktátů, drážďanského i vídeňského. Překlad je doplněn aparátem vysvětlivek, které podrobně osvětlují nuance a odlišnosti původní tajné šermířské terminologie.

Vše ve stylu původního rukopisu s berevnými ilustracemi Jörga Breua mladšího. O překlad z originálu se zasloužil Petr v. Taffelber ve spolupráci s augsburským historikem Maximilianem Powikem, který se otázkou díla a odkazu P. H. Maira zabývá řadu let.

České vydání (c) Guildam Gladiatorum s.r.o., 2020

Pojednání o šermu

Pojednání o šermu